Follow blog saya kalau sudi :)

Tuesday, January 10, 2012

PA- solat atas kenderaan

SOLAT DI ATAS KENDERAAN
q  Hukum solat sunat di atas kenderaan hukumnya sah,baik kenderaan berupa binatang atau sebaliknya.
q  Bagi solat fardhu pula seseorang itu wajib turun dari kenderaannya kecuali jika dia tidak mampu.
q  Jabir bercerita,”Rasulullah pernah mengerjakan solat sunat di atas kenderaannya dengan menghadap ke arah kenderaan itu berjalan.Jika hendak menunaikan solat wajib,baginda turun dan menghadap kiblat.
1.    Meskipun demikian,pada saat takbiratul ihram tetap dianjurkan untuk menghadap kiblat.Hal ini berdasarkan hadis Annas yang berbunyi”Jika Rasulullah s.a.w melakukan perjalanan lalu hendak mengerjakan solat sunat beliau mengarahkan untanya ke arah kiblat.Setelah bertakbir,baginda mengerjakan solat menghadap ke arah mana sahaja kenderaan itu berjalan.Tetapi jika tidak menghadap ke arah kiblat,maka solatnya tetap sah.

2.    Imam Nawawi  menyebutkan bahawa kaum muslimin sepakat .apabila perjalanan  tersebut memenuhi syarat dibolehkan qasar,maka sah dilakukan solat dalam kenderaan.

Solat fardhu dalam kapal.

  • Solat tersebut sah dilaksanakan.Sebaiknya dilakukan sambil berdiri,jika berkemampuan.
  • Ibnu Umar meriwayatkan bahawa nabi pernah ditanya oleh seseorang tentang solat di atas kapal,”Bagaimana aku harus melakukan solat di atas perahu?Baginda menjawab,”Solatlah di dalamnya dengan berdiri kecuali jika kamu takut tenggelam”.





Solat fardhu di pesawat.
Ø  Oleh sebab di dalam kapal terbang ada ruang-ruang yang boleh kita mengerjakan solat secara berdiri,maka hendaklah kita solat secara berdiri.Jika tidak mampu,maka bolehlah solat setakat mana yang boleh.
Ø         Berwuduklah secara bersederhana memandangkan kekurangan air.
Ø         Masalah kiblat hendaklah dilihat dalam peta di mana kita berada atau bertanyalah kepada pihak yang berkenaan di dalam kapal terbang itu.
Ø         Jika dia mengetahui bahawa pesawat itu akan mendarat setelah waktu solat habis,dan solat yang akan  dikerjakan di dalam pesawat udara itu tidak akan boleh dijamak dengan solat setelahnya,misalnya solat asar dan subuh maka dia harus mengerjakan solat di dalam pesawat dan tidak mengakhirkannya.
                                                          
Solat di atas kereta dan haiwan tungangan.
v         Jika kereta itu besar dan memiliki ruang luas untuk solat sehingga seseorang dapat mengerjakan solat dengan berdiri,rukuk dan sujud sambil menghadap kiblat,sementara dirinya sudah suci maka dia boleh mengerjakan solat di dalamnya.
v         Adapun solat di atas haiwan tunggangan seperti unta,kuda.keldai dan lainnya.Tidak sah jika dia tidak turun daripada tunggangan kecuali jika takut terkena hujan atau jalan berlumpur yang berbahaya jika dia turun dan dia tidak boleh berdiri tegak ketika melaksanakan solat.Ia juga sah jika dia takut tertinggal oleh temannya jika dia turun,atau khuatir akan serangan musuh atau takut tidak boleh naik ke atas tunggangannya lagi setelah turun.
v         Sebolehnya dia harus menghadap kiblat.Dia pun harus rukuk dan sujud,dengan menjadikan gerakan sujudnya lebih rendah daripada gerakan rukuknya.





Solat sunat dalam perjalanan di atas semua kenderaan.
ü  Solat sunat sah dikerjakan di atas segala jenis kenderaan seperti perahu,kapal dan lain-lain.
ü        Yang lebih utama dilakukan adalah membaca takbiratul ihram ketika dia menghadap kiblat.
ü         Bila sudah demikian,solat dilanjutkan dengan menghadap ke arah mana kenderaannya itu menghadap.

No comments:

Post a Comment