Follow blog saya kalau sudi :)

Saturday, February 11, 2012

FPM- perkembangan pendidikan

BAB 1 PERKEMBANGAN SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Sebelum Merdeka
1.Sistem Pondok dan Pendidikan Vernakular
- dasar pecah dan perintah merupakan bentuk sistem pendidikan pada masa ini
- tiada penyatuan antara penduduk bandar dgn luar bandar lebih-lebih lagi antara kaum
- sistem ini terus berkembang tanpa ambil kira soal kepeluan kpd pembangunan tanah air,
pembentukan identiti kebangsaan, perpaduan rakyat dan kemanusiaan
- mengekalkan tumpuan taat kepada negara masing-masing.

Laporan Cheeseman
Laporan ini disediakan oleh Mr H.R Cheeseman, Timbalan Pengarah Pendidikan pada tahun 1938.
Tujuan : Membuat satu laporan tentang kurikulum sekolah Inggeris dan vernakular
Tahun : 1938
Cadangan : 1. Menambahkan sekolah tukang dan memperbaiki kurikulum bagi sekolah-
sekolah tersebut supaya mereka akan dijadikan Sekolah Teknik Rendah.
2. Kurikulum Bahasa Inggeris hendaklah memasukkan mata pelajaran ‘amali’
spt pertukangan bagi lelaki dan sains rumah tangga bagi perempuan.
3. Masukkan mata pelajaran Sains. Bahasa Inggeris mp wajib di semua sekolah
vernakular.
4. Sekolah perdagangan di pusat bandar besar yang lulus Peperiksaan School
Certificate.
5. Lantik pengelola sekolah vokasional.
6. Pendidikan asas dalam semua bahasa pengantar, diberi secara percuma.

Laporan Barnes
Laporan ini disediakan oleh jawatankuasa mengenai pendidikan Melayu
Pengerusi : En L.J.Barnes
Pengarah Bhgn Latihan Sisial University Oxford
Tujuan : Menyelidik dan memperbaiki pendidikan bagi orang Melayu
Tahun : 1950
Cadangan : Melibatkan rombakan sistem pendidikan
-menubuhkan sek-sek dwibahasa dgn BI dan BM sbg bhs penghantar
- sek-sek vernakular : Melayu, Cina dan Tamil ditukar secara beransur-ansur kpd
sek keb.
- Mengkaji dan memperbaiki pendidikan bagi org Melyu
- Memperluaskan peluang pendidikan bagi anak melayu.

Laporan Fenn-Wu
Laporan ini disediakan oleh jawatankuasa mengenai pendidikan Cina
Pengerusi : Dr Fenn & Dr Wu
Setiausaha Kerja Bersekutu kpd Lembaga Amanah bagi beberapa buah universiti di China.
Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu
Tujuan : Melayani kehendak masy Cina yg menganggap laporan Barnes sbg percubaan menghapuskan bahasa dan budaya org-org Cina
Tahun : 1951
Cadangan : Memperakukan pengekalan dan pembaikan sekolah-sekolah Cina.
Kesannya : Kerajaan menubuhkan JK Penasihat Pusat mengenai pendidikan dgn tujuan utk mengkaji cdgan kedua-dua laporan dan mencari satu kompromi daripada kedua-dua pendapat.

Cadangan : Dikenali Ordinan Pelajaran 1952 dan antara ciri-ciri penting ;
- memajukan sist sek keb dgn pengenalan unsur dwibahasa kpd sek-sek vernakular
- mengadakan 3 bhsa kpd sek vernakular melalui bhs keb
- mengekalkan sek aliran jenis kebangsaan (inggeris) yg sedia ada.
- mengembangkan sek-sek vokasional

Selepas Merdeka
Laporan Razak
Sebagai memenuhi janji pilihanraya spy mengkaji semula dasar pendidikan. JK Khas dibentuk pada tahun 1956
Pengerusi : Dato’ Abdul Razak Hussein (Menteri Pendidikan)
Tujuan : 1. Menyemak dasar pendidikan Persekutuan Tanah Melayu dan bina satu sistem pendidikan kebangsaan.
2. kaji semula struktur pendidikan negara
Cadangan : 1. Mengadakan sukatan pelajaran dan jadual waktu yang sama bagi semua jenis sekolah.
2. tubuh satu jenis sekolah menengah kebangsaan
3. tukar sekolah rendah kepada sek kebangsaan dan jenis kebangsaan
4. menyusun semula pendidikan teknikal
Bermesyuarat 8 kali, dan diterima oleh Parlimen pada 16 Mei 1956

Laporan Abdul Rahman Talib
Mengkaji pelaksanaan dasar pendidikan kebangsaan pada Februari 1960
Pengerusi : Encik Abdul Rahman Talib (Menteri Pendidikan)
Tujuan : 1. Mengkaji dasar pendidikan yg telah diterima pada 15 Mei 1956
2. kaji pelaksanaannya pada masa kini dan akan datang.
3. implikasi kewangan tentang dasar ini, termasuk pendidikan rendah percuma.
Laporan ini diterima oleh Parlimen dan menjadi Akta Pendidikan 1961.
Antara perakuan utama :
-pendidikan rendah percuma
- kenaikan darjah secara terus hingga tingakatan 3
- peperiksaan darjah 5
- memajukan pendidikan teknik dan vokasional

Laporan Kabinet
Setelah satu dekad sejak 1960 satu jk dipengerusikan Dr Mahathir Mohamed (Menteri Pendidikan) untuk :

“mengkaji semua matlamat dan kesannya sistem pendidikan sekarang, termasuk kurikulum, dalam rangka dasar pelajaran kebangsaan yang wujud, dgn tujuan utk memastikan bhw keperluan tenaga rakyat dapat dipenuhi sama ada dari jangka pendek mahupun jangka panjang dan memastikan sistem pelajaran itu dapat memenuhi matlamat negara ke arah melahirkan masyarakat yang bersepadu, bersidiplin dan terlatih”
Antara cadangan penting ialah pendidikan rendah, pendidikan menengah, latihan perguruan, politeknik, perkhidmatan bimbingan dan kerjaya, pendidikan khas dan pendidikan moral dan etika

Semasa
Akta Pendidikan 1996
Dikenali jiga sebagai Rang Undang-undang Pendidikan Penambaikian
1. Kurikulum untuk tadika wajib oleh semua tadika
2. Pendidikan rendah antara 5 – 7 tahun
3. Pendidikan Khas
4. Maktab Perguruan mengadakan kursus Ijazah , Diploma/Sijil

Sekolah Bestari
Sebagai memenuhi tuntutan di masa akan datang dalam melahirkan pekerja ilmu yang bermaklumat, mahir, berketrampilan dan mempunyai etika yang positif.
Pelaksanaan P & P kurikulum menggunakan kemudahan teknologi yang terkini mampu untuk memperkembangkan potensi pelajar dalam pelbagai aspek melibatkan intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Sekolah Wawasan
Diwujudkan bagi mengeratkan perpaduan kaun di negara ini.
Berkonsepkan 3 aliran iaitu SK, SJKC dan SJKT yang ditempatkan dalam satu kompleks.
Setiap sekolah menggunakan bahasa penghantar masing-masing.
Para pelajar digalakkan berkongsi kemudahan spt kantin, lapangan perhimpunan, gelanggang permainan dan padang sekolah.

No comments:

Post a Comment