Follow blog saya kalau sudi :)

Saturday, February 11, 2012

FPM-Tokoh-tokoh islam

Al-Farabi (259-338H/872-950M) Bapa Falsafah Moden.

Nama sebenar : Abu Nasr bin Muhammad bin Auzilag bin Thorhan. Berketurunan Parsi dan ibunya berbangsa Turki.
Dilahirkan : di Wasih, Farab, Turkistan dan meninggal di Damsyik, Syria.

Dilahirkan dalam keluarga yang mewah tetapi beliau tidak begitu mengendahkan keduniaan dan pernah menjawat jawatan qadhi. Beliau lebih meminati bidang metafizikal. Beliau mempelajari ilmu logik (mantiq) di Baghdad dengan Abi Basyar bin Abn Mata dan Yuhanna bin Hailan.

Mampu menguasai Bahasa Arab, Parsi dan Turki. Beliau cuba untuk menyatukan pendapat Aristotle dan Pluto dan juga Aristotle dan Galious dan antara mereka dengan ajaran Islam. Tetapi dikritik oleh Hibbatullah yang selaliran dengan al Ghazali kerana menganggap al Farabi berpegang dengan karya-karya yang telah diselewengkan.

Sumbangan : Karya beliau mencapai 117 buah dan paling utama ialah sebuah insiklopedia yang membahagikan ilmu di zamannya. Ibnu Halkan menyifatkan beliau ahli falsafah Islam yang agung.
Jabir Al-Hayyan (Awal 2-3M/Akhir 8-9M) Bapa Kimia Moden

Nama sebenar : Jabir bin Hayyan bin Abdullah al Kufi

Pekerjaan : Tabib Arab terkemuka.

Latarbelakang : Hidup pada awal pemerintahan abbasiyyah . beliau tinggal di Kufah, kemudian di Baghdad. Merupakan pakar dalam bidang kimia.

Sumbangan : Lebih daripada 80 buah kitabnya diterjemahkan ke dalam bahasa Latin. Penulisannya mengenai kimia adalah terpenting pada zaman itu. Beliau bukan sahaja mendasarkan kajiannya pada cara tradisional tetapi juga menggunakan cara eksperimen dan makmal. Jabir telah membentuk teori penukaran logam-logam yang utama bagi proses ini iaitu raksa (al za’bag) dan kibrit.

Banyak karangannya diterjemahkan kepada bahasa latin dan bahasa inggeris dalam tahun 1089/1678. Selain daripada kimia, Jabir juga pakar dalam bidang-bidang astro
Al Idrisi (493-561H/1100-1166M) Pakar Sains Geografi

Nama sebenar : Abu Abdullah bin Muhammad bin Abdullah bin Idris, juga dikenali dengan nama al Shariff al Idrisi.

Tempat Lahir : Sabtah

Latar belakang : dari keturunan Alawiyyah dan mendapat pendidikan di qurtubah (Cordova). Telah menjelajah ke eropah, Asia Minor, dan kawasan-kawasan Lautan Mediterranean dan akhirnya sampai ke Rodex .

Sumbangan : mencipta sebuah Kurah Fallakiyyah iaitu sebuah takwim yang diperbuat daripada perak apabila tiba di Rodex.

Kitab : menjadi terkenal dengan kitab geografinya yang berjudul ‘Nuzhat al Mushtaq fi ikhtiraq al afaq. Kitab ini telah selesai ditulispada tahun 548H/1154M iaitu merupakan sumber yang terpenting bagi kajian sains geografi pada zaman itu.
Ibnu Yunus : (4H/10M) Pakar astronomi/Matematik

Nama sebenar : Abu Hassan bin Ali bin Abi said Abdul Rahman bin Ahmad al sadafi.

Lahir : di Kaherah Mesir dan meninggal juga di sana.

Latarbelakang : merupakan seorang yang teliti dalam pengkajiannya dan kajiannya dijadikan asas dalam menentukan tarikan graviti bulan.

Sumbangan: 1. Usaha-usaha beliau banyak membantu dalam pengiraan miring pusingan buruj dan menyelesaikan perbandingan trigonometri yang digunakan oleh ahli falak sebelum adanya logarizam.

2. Membina tempat kajian falaknya di bukit Muqattam, Kaherah. Beliau telah melahirkan sebuah taqwim dalam empat jilid.
Az Zahrawi (wafat 404H’1013M) Pakar Bedah

Az Zahrawi merupakan seorang pakar pembedahan yang hidup dalam kurun ke 10 Masehi.

Az Zahrawi telah memperkenalkan teknik kejururawatan dan mencipta alat-alatan daripada besi bagi menggantikan emas dan perak. Juga teknik terbaru pembedahan secara luaran dan dalaman.

Pakar perubatan Eropah mengetahui ilmu pembedahan daripada buku-bukunya. Az Zahrawi menulis buku perubatan bergambar.
Ibnu Haytham (354-430H/965-1039M) Pakar Perubatan fizik

Nama sebenar : Abu Ali al Hassan. Seorang pakar dalam ilmu matematik, fizik, kedoktoran dan falsafah.


Tempat lahir : Basrah dan telah berhijrah ke Mesir pada masa pemetintahan Fatimiah.

Sumbangan : telah mengarang 200 buah kitab antaranya : Kitab fi al manazir, Kaifiyyat al adlal; Tahlil al Masa’il al Handasiah wa al ‘adad’, al Jami fi usul al Hisab. Dalam falsafah ibnu al Haytham telah mengambil contoh daripada Arusto.
Al Khawarizmi: (Hidup pada kurun ke 9M) Pakar Matematik

Al Khawarizmi, ahli matematik yang hidup pada kurun ke 9 Masehi. Beliau menjadi ketua pustakawan al Ma’mun (Baitul Hikmah) di Baghdad. Al Khawrizmi menulis ilmu tentang ilmu geografi dan falak. Beliaulah orang pertama yang memperkenalkan ilmu algebra dan dapat menemui sifar (0) dalam “ilmu Hisab Hindi”

No comments:

Post a Comment